..... een verzamel blog van Marleen ten Napel over design, fotografie, de tuin en meer .....

01 december 2009

Een volkstuin

Wel of geen  volkstuin? Met die vraag liep ik al ruim een jaar rond. Toch maar eens kijken op een aantal complexen in mijn woonplaats Rotterdam; Reijerwaard viel meteen op door het ‘verborgen’ karakter, zo achter de Kromme Zandweg. Klein complex, tegen het Zuiderpark aan, veel groen en de rust..ja vooral die rust. Toen ik tuin 21 zag was ik eigenlijk meteen verkocht. Er was duidelijk niet veel ‘getuinierd’ en er viel in mijn ogen nog iets van te maken naar mijn eigen smaak. Ook mijn dochter Ana Sara zag het wel zitten ‘hee…leuk een sloot’, was het eerste wat ze zei toen ik haar meenam om te gaan kijken. En een stukje eigen tuin zag ze ook wel zitten. Na wikken en wegen toch de knoop doorgehakt. Op 1 september 2008 werd ik lid van een volkstuinvereniging, jawel..een volkstuinvereniging! En dan..dan ben je eigenaar van een volkstuin en voel je je een beetje een grootgrondbezitter. Maar waar begin je, wat wil je met deze tuin? Ik heb de eerste weken alleen maar gekeken, een beetje geïnventariseerd en het huisje opgeruimd en schoongemaakt. Het begon net herfst te worden dus ik kon niet echt veel in de tuin doen. Maar dan wordt het lente en gaan de groene vingers kriebelen. Je ziet wat er opkomt, de ‘erfenis’ van de vorige bewoners/eigenaren. Zelf wat vaste planten neergezet en voorzichtig begonnen met wat tomatenplantjes in de kas..wat een overwinning als je ziet dat het gewoon groeit! Ik heb niet veel verstand van tuinieren en dat voor iemand met ouders die je hele leven al in het bezit zijn van een volkstuin (Nieuw Leven te Gouda). Vroeger moest ik mee naar die tuin, bessen plukken..wat had ik daar een hekel aan. En moet je me nu zien! Gelukkig hebben zij veel tips en geven aan dat de tuin die je voor ogen hebt moet ‘groeien’ en daar gaan echt nog wat jaren overheen. Dus ook de goede planten er per ongeluk uit trekken en onkruid laten staan hoort daar helaas ook bij. Maar dat is niet erg, ik moet leren, ik moet het zelf ontdekken. Het leukste aan de tuin is dat je ontspant terwijl je werkt, je bent in de natuur aan de rand van een stad..prachtig toch? Ik werk drie dagen in de week en probeer toch minimaal 1 keer in de week naar de tuin te gaan om even weg te zijn van dat gestress van werk en thuis, dan zeg ik ook tegen vrienden ‘ik moet even met m’n handen in de aarde!’ Nu na een jaar tuinieren ben ik best trots op wat ik gezaaid, geteelt en geoogst heb. Er is nog veel te doen, maar dat komt wel..in mijn eigen tijd…in mijn eigen tuin.

* Since August 2008, i am the proud owner of a 'community garden'. I had my doubts but decided that i need to breath cleaner air and need more nature around me. I allso like to grow my own vegetables and enjoy the flowers i have sow myself. Now after a year of gardening i'm hooked. A few hours a week working in a garden sets you're mind at ease, takes away daily stress. The garden is not yet in the shape i want it to be, but in a couple of years it will be.


herfst op volkstuincopmlex Reijerwaard
Copyright foto Tuin 21

Geen opmerkingen:

Een reactie posten